Volgende opleidingen bieden een kwalitatieve opleiding in het gedragstherapeutisch denken en handelen. Ze hebben elk hun eigenheid, maar werken allemaal met erkende VVGT-supervisoren.
- Postgraduaat in gedragstherapie bij volwassenen: KULeuven
- Permanente vorming in gedragstherapie bij kinderen en jongeren: KULeuven
- Permanente vorming in gedragstherapie bij volwassenen: Ugent
- Permanente vorming in gedragstherapie bij kinderen en jongeren : U Gent
- Postgraduaat integratieve psychotherapie: Universiteit van Antwerpen (Kinderen en jongeren)
- Postgraduaat integratieve psychotherapie - volwassenen - Universiteit Antwerpen
- Postgraduaat gedragscounseling: Thomas More
De VVGT erkent alleen bovenstaande opleidingen. Staat een opleiding niet in deze lijst, dan kunnen we de kwaliteit van de opleiding niet garanderen.
Opleiding gedragstherapie
De permanente vorming in de gedragstherapie heeft de zelfstandige uitoefening van de gedragstherapie tot doel. Deze uitoefening kan gebeuren in een multidisciplinair kader binnen een van de organisaties van de (geestelijke) gezondheidszorg zoals de psychiatrische ziekenhuizen, de psychiatrische afdelingen van algemene ziekenhuizen, de algemene ziekenhuizen, de revalidatiecentra, de centra voor geestelijke gezondheidszorg, de medisch-pedagogische instituten, e.a. of binnen een vrij gevestigde (groeps)praktijk.
De permanente vorming in de gedragstherapie heeft als doel deskundigen te vormen die in staat zijn psychische moeilijkheden, conflicten of stoornissen en de daarmee samenhangende klachten (bij kinderen, jeugdigen, volwassen en ouderen) te verminderen of op te heffen, en dit in verschillende eenheden (individu, groep, gezin,...).
Binnen het specifieke denkkader van de gedragstherapie leren de studenten op systematische wijze problemen analyseren en gedragstherapeutische methoden en technieken kiezen en aanwenden om effectieve hulp te bieden. De doelstellingen zijn gelegen op het niveau van kennis, vaardigheden en ervaring/attitude.
Op het vlak van kennis, voorziet de opleiding in een kennismaking met recent onderzoek aangaande mechanismen van 'gezond' en 'problematisch' functioneren (leerpsychologie, cognitieve psychologie, experimentele psychopathologie), een grondige kennismaking met het gedragstherapeutisch proces, en de theoretische modellen voor de belangrijkste psychische problemen en behandelmethoden. Verder omvat het theoretisch gedeelte ook kennismaking met evidence-based werken, praktijk van single-case design en basisnoties uit psychofarmacologie.
Op het vlak van vaardigheden wordt de student getraind in het zelfstandig doorlopen van het gedragstherapeutisch proces, inclusief individuele probleemanalyse, opstellen behandelplan, kiezen behandelmethoden en evaluatie van het verloop van de therapie. De student wordt getraind in de belangrijkste gedragstherapeutische methoden en technieken.
Via supervisie en leertherapie leert de student de eigen praktijk kritisch evalueren. Tevens is de opleiding gericht op het opbouwen van een meer algemene kritisch wetenschappelijke attitude.
De VVGT erkent volgende opleidingen en ondersteunt de studenten ervan met één jaar gratis lidmaatschap.
Enkel deze opleidingen leiden tot de titel van erkend gedragstherapeut:
UGent: opleiding voor volwassenen en opleiding voor kinderen en jongeren
KULeuven: opleiding voor volwassenen en opleiding voor kinderen en jongeren
Postgraduaat integratieve psychotherapie
Dit postgraduaat aan de Universiteit van Antwerpen integreert kennis, inzichten, therapeutische vaardigheden en therapeutische behandelwijzen uit de 4 hoofdstromingen:
- De cliëntgericht-experiëntiële psychotherapie
- De cognitieve gedragstherapie
- De psychoanalytische therapie
- De systeemtherapie
Er is een opleiding voor wie met volwassenen werkt en een opleiding voor wie met kinderen en hun context werkt. Beiden opleidingen worden ondersteund door de VVGT. Daarom genieten studenten van deze opleiding ook van één jaar gratis lidmaatschap van de VVGT.
Postgraduaat gedragscounseling
Het tweejarige postgraduaat gedragscounseling leidt professionals op in de psychosociale begeleiding binnen een gedragstherapeutisch kader en bereidt hulpverleners voor op de ondersteuning van kinderen, jongeren en volwassenen die psychosociale problemen ervaren in het dagelijks leven.
Een gedragscounselor traint, ondersteunt en begeleidt mensen die psychosociale problemen ervaren in hun dagelijks functioneren. Hierbij beschikt hij/zij over een breed repertoire van ondersteunende, activerende en preventieve technieken. Een gedragscounselor brengt cliënten vanuit het gedragstherapeutisch kader en via specifieke methodieken geschikte vaardigheden bij om beter te functioneren. Men richt zich hierbij op het denken, voelen en doen.
Een gedragscounselor is voornamelijk werkzaam binnen verschillende domeinen van de geestelijke gezondheidszorg, zoals crisishulp, bemiddeling, ondersteunende begeleiding, groepsbegeleiding/-training en rehabilitatie. Hij oefent zijn beroep uit in verschillende afdelingen van CAW’s, centra voor geestelijke gezondheidszorg, ziekenhuizen, psychiatrische voorzieningen, schoolpsychologische context, groepspraktijken enz.
Een gedragscounselor is geen (gedrags)therapeut. Counseling heeft dus een andere doelstelling (niet veranderen, maar ondersteunen/probleemoplossing op gang brengen), een andere focus (niet psychopathologie, maar psychosociale problemen) en een andere specialisatie (niet behandelen, maar begeleiden) dan psychotherapie.
De VVGT ondersteunt deze postgraduaatsopleiding van Thomas More en geeft daarom ook één jaar gratis lidmaatschap aan de studenten binnen deze opleiding: meer informatie.
Accreditering van bijscholingen
Alle workshops, studiedagen en congressen georganiseerd door de VVGT, VGCt, EABCT en WCCBT zijn automatisch geaccrediteerd door de VVGT.
Andere opleidingsinstituten kunnen eveneens een accreditering bekomen. Ze dienen hiertoe een aanvraag in via dit formulier. Deze aanvraag omvat de doelstellingen en de inhoud van hun opleiding, een beschrijving van de docenten van de opleiding en een motivering waarom de opleiding in aanmerking komt voor gedragstherapeutische bijscholing.
Een overzicht van de voorwaarden staat in dit document.
Voor de duidelijkheid zullen voortaan enkel geaccrediteerde bijscholingen opgenomen worden in de agenda van de VVGT.
Voor een éénmalige publicatie na goedkeuren, vragen we een administratieve kost van € 20,-.
Voor een wederkerende opleiding, vragen we een administratieve kost van €100,-, de erkenning is drie jaar geldig.
Individuele aanvragen zijn ook mogelijk. De gedragstherapeut kan zelf een vraag indienen tot accreditering van zijn nascholing en bezorgt dan aan de erkenningscommissie: het programma van de opleiding samen met de naam en achtergrond van de opleider, een aanwezigheidsattest en een motivering waarom deze opleiding als gedragstherapeutische nascholing kan beschouwd worden. Wij beschouwen een nascholing als gedragstherapeutisch als de opleiding ten minste 3 fasen van het gedragstherapeutisch proces beslaat. Als fasen onderkennen wij: klachteninventarisatie, observaties en meetinstrumenten, leertheoretische toepassingen en analyses (betekenisanalyses, functieanalyses, probleemsamenhangen), hulpvraag en behandeldoel, psycho-educatie (over ziektebeeld en behandeling), interventies en de evaluatie van het therapeutische effect ervan, hervalpreventie, non-specifieke variabelen zoals therapeutische houding of therapeutische relatie en wetenschappelijke evidentie.