Vormingsaanbod

1. OPLEIDING GEDRAGSTHERAPIE

De postgraduaatsopleiding in de gedragstherapie heeft de zelfstandige uitoefening van de gedragstherapie tot doel.
Deze uitoefening kan gebeuren in een multidisciplinair kader binnen een van de organisaties van de (geestelijke) gezondheidszorg zoals de psychiatrische ziekenhuizen, de revalidatiecentra, de centra voor geestelijke gezondheidszorg, de medisch-pedagogische instituten, e.a. of binnen een vrij gevestigde (groeps)praktijk.
De postgraduaat in de gedragstherapie heeft als doel deskundigen te vormen die in staat zijn psychische moeilijkheden, conflicten of stoornissen en de daarmee samenhangende klachten (bij kinderen, jeugdigen, volwassenen en ouderen) te verminderen of op te heffen, en dit in verschillende eenheden (individu, groep, gezin,...)
lees meer ...

Meer info KULeuven  http://ppw.kuleuven.be/home/permanente-vorming 
Meer info KULeuven kinderen en jongeren  
http://ppw.kuleuven.be/gedragstherapie-kinderen-en-jongerenhttp://ppw.kuleuven.be/gedragstherapie-kinderen-en-jongeren

Meer info UGent  www.opleiding-gedragstherapie.be

2. OPLEIDING GEDRAGSCOUNSELING

Deze tweejarige opleiding leidt professionals op in de psychosociale begeleiding binnen een gedragstherapeutisch kader en bereidt hulpverleners voor op de ondersteuning van kinderen, jongeren en volwassenen die psychosociale problemen ervaren in het dagelijks leven. Het gedragstherapeutisch kader van deze opleiding biedt duidelijke handvatten binnen de hulpverlening en hierdoor komt de opleiding tegemoet aan de professionele noden vanuit het werkveld.

Een gedragscounselor traint, ondersteunt en begeleidt mensen die psychosociale problemen ervaren in hun dagelijks functioneren. De psychosociale begeleiding richt zich op de preventie van, het omgaan met het begeleiden van mensen met moeilijkheden. Een gedragscounseor brengt cliënten vanuit het gedragstherapeutisch kader en via specifieke methodieken geschikte vaardigheden bij om beter te functioneren. Men richt zich hierbij op het denken, voelen en doen.

Een gedragscounselor is voornamelijk werkzaam binnen verschillende domeinen van de Geestelijke Gezondheidszorg, zoals crisishulp, bemiddeling, ondersteuning begeleiding, groepsbegeleiding/-training en rehabilitatie. Hij oefent zijn beroep uit in verschillende afdelingen van CAW's, CGG's, ziekenhuizen, psychiatrische voorzieningen, schoolpsychologische context, groepspraktijken,...

Een gedragscounselor is geen (gedrags)therapeut! Counseling is dus een ander beroep dan psychotherapie met een andere doelstelling (niet veranderen, maar ondersteunen/probleemoplossing op gang brengen), met een andere focus (niet psychopathologie, maar psychosociale problemen) en een andere specialisatie (niet behandelen, maar begeleiden).

Doelgroep en programma: lees meer ...

inlichtingen: 
http://www.thomasmore.be/postgraduaat-gedragscounseling

3. MOBIELE GEDRAGSTHERAPIE

Gedragstherapeutische handvatten voor psycho-sociale begeleiding in de Geestelijke Gezondheidszorg.
Een éénjarige opleiding psychosociale begeleiding in een leertheoretisch perspectief. 
Doelstellingen van de opleiding:
Kennis vermeerderen van factoren die het gedrag (functioneel zowel als problematisch) van mensen beïnvloeden.
Vaardigheden vergroten om deze factoren te gebruiken in het kader van de doelstellingen van het psychosociaal werk in de GGZ.
Versterken van het eigen functioneren: Wat zijn mijn waarden en keuzen als hulpverlener?
Waar liggen mijn mogelijkheden en grenzen aan invloed op voelen, denken en doen van cliënten?
Hoe ga ik om met mijn eigen mogelijkheden en beperkingen als hulpverlener en maak ik optimaal gebruik van de invloed van mijn eigen gedrag als hulpverlener?
De opleiding wordt opnieuw georganiseerd in 2017.
Meer over de inhoud van de opleiding: lees hier...

4. COGNITIEF-GEDRAGSTHERAPEUTISCHE VAARDIGHEDEN VOOR TEAMLEDEN IN EEN ORGANISATIE

Situering
Cognitieve gedragstherapie is een van de belangrijkste hedendaagse psychotherapeutische stromingen. De theoretische modellen, technieken en toepassingsgebieden evalueren in snel tempo. De behandeling van patiënten/cliënten is bovendien steeds meer een aangelegenheid van een team van hulpverleners dan van geïsoleerde individuen. Het is dan ook belangrijk dat gedragstherapeutische inzichten en vaardigheden niet alleen door cognitieve gedragstherapeuten worden beheerst, maar ook door een bredere waaier van hulpverleners.
Het gaat dus niet om een vorming tot gedragstherapeut, maar om het bijbrengen van kennis en vaardigheden om als co-therapeut te functioneren in een multidisciplinaire context.

Inhoud
Deze vorming biedt in vier dagen een zicht op de beginselen van cognitieve gedragstherapie en oefent enkele onontbeerlijke vaardigheden in. De deelnemers maken zich de manier eigen waarop cognitieve gedragstherapie naar menselijk doen en laten kijkt en leren dit toepassen op problemen die zich in hun eigen werkveld aanbieden.
Tevens leren ze hun eventuele interventies stoelen op een doordachte en genuanceerde analyse van de problematiek. De nadruk ligt vooral op het leren begrijpen van de problematiek in zijn leergeschiedenis, zijn context, zijn betekenis en zijn functie. Hierop kunnen dan zinvolle therapeutische interventies worden geënt. Deze laatste komen in deze basisvorming niet systematisch aan bod, maar kunnen een voorwerp zijn van een vervolgcursus.

Methodiek, doelgroep en programma:  lees meer...